مشروح دیدگاه های سیاسی

12 دی 90 - 21:32
دین مبین اسلام نه تنها برای زندگی فردی و امور شخصی افراد برنامه دارد بلکه به امور اجتماعی سیاسی و اقتصادی انسانها نیز توجه فراوانی کرده و دستورات و احکام خاصی را ارائه داده است.

آنچه در سیره معصومین (ع) به چشم می‌خورد تنها به امور عبادی و اخلاقی محدود نمی‌شود بلکه از آنجایی که برای اجرای عدالت و برای فراگیر کردن دستورات الهی و از بین بردن طاغوت و کفر نیاز به تشکیل حکومت الهی می‌باشد، همیشه انبیای الهی و امامان معصوم (ع) قصد تشکیل حکومت را داشته و در صورت عدم امکان آن به اصلاح حکومت‌های وقت پرداخته اند. آنچه در نهج البلاغه از امیر مؤمنان امام علی (ع) در اداره حکومت و اجرای قوانین الهی آمده است مویّد توجه دین به مسائل سیاسی و اجتماعی است.

حقیقت مطلب تا جایی است که اعضای کمیته حقوقی سازمان ملل متحد تصویب کردند که نامه 53 نهج البلاغه از سوی حضرت امام علی (ع) به مالک اشتر، به عنوان یکی از منابع حقوق بین الملل شناخته شود. همچنین سازمان ملل متحد از ملتهای جهان خواست تا این نامه به عنوان الگوی خط مشی حکومتهای خویش مد نظر قرار دهند. در کنفرانس توسعه بشری سازمان ملل متحد در سال 2002 شش سخن از امام علی (ع) در باره اهمیت دانش و برقراری حکومت ایده آل به عنوان شعارهای این کنفرانس برگزیده شد.

کوفی عنان (دبیر سابق سازمان ملل متحد) گفت:

این سخن علی ابن ابیطالب (ع) که «ای مالک مردم یا بردار دینی تواند و یا در آفرینش با تو برابرند» باید به عنوان خط مشی همه سازمانهای جهان قرار گرفته و همه بشریت باید آن را سرلوحه رفتار خویش قرار دهند.

بی شک آنچه از معصومین (ع) در باره مسائل حکومت داری رسیده است کامل، جامع و بهترین شیوه برای اداره جامعه می‌باشد که محققین و دانشمندان عصر حاضر نیز به آن اعتراف کرده اند.

همچنین آنچه در زمینه اقتصاد اسلامی‌مطرح است حاکی از عالی ترین شیوه در مسائل اقتصادی می‌باشد که انسان گرایی و حفظ کرامت انسانی را مدّ نظر داشته و در همه زمان‌ها کاربردی می‌باشد.

بحران اقتصادی دنیا نشان داد بانک‌هایی که به شیوه بانکداری اسلامی‌اداره می‌شوند کمترین ضربه را از این بحران‌ها خورده اند.

کمی‌تحقیق نشان می‌دهد که اقتصاد اسلامی‌کارآمدی فراوانی دارد و اجرای کامل آن می‌تواند موجب پیشرفت اقتصادی جامعه گردد.

نهایتا آنچه در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از مکتب اسلام بدست می‌آید از هر گونه عیب و نقصی مبرّاست که نشان از توجه فراوان دین مبین اسلام به کلیه مسائل مربوط به بشریت می‌باشد.

ایران پس از انقلاب اسلامی به عنوان خاستگاه جنبش های آزادی خواه مردمی و مقاومت در برابر زور تبدیل شد که از نظر روحی امیدواری زیادی به مردم منطقه بخشید. انقلاب اسلامی ایران هنگامی به پیروزی رسید که فضای بین المللی متاثر از رقابت دو قطب قدرت آن روز یعنی ایالا ت متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود. انقلاب اسلامی نه تنها از این فضا متاثر نشد بلکه به عنوان یک انقلاب ایدئولوژیک شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح کرد و این که ملت های جهان برای پیروزی در برابر قدرت های ظالم لزوما نباید سیاست های یکی از این دو قدرت را انتخاب کنند.

بویژه این که در آن زمان جنبش های مردمی تحت تاثیر این فضا قرار گرفته بودند و این در حالی بود که دو حرکت امپریالیستی و کمونیستی در کمین جنبش های مردمی و آزادیخواه بودند. از سویی دیگر بسیاری از جنبش های آزادی خواه الگویی برای ادامه مبارزه نداشتند. و بهترین سند گفته مقام معظم رهبری است که فرمودند: \\\"هدف از مبارزاتی که ملت مسلمان ایران به رهبری امام بزرگوار و با همت و اراده نیرومند آن شخصیت عظیم انجام داد تشکیل حیات طیبه اسلا می برای سعادت و کمال انسان ها بوده است و دشمنان بشریت و طواغیت نیز همواره بر دور ساختن بشر ازاین حیات طیبه اهتمام داشته اند.


 ما در پایگاه اسلام تلاش داریم تا راه نجات ملت هائی را که در زیر سایه سنگین و خبیث حاکمیت استکبار بر عالم رنج می برند و روز به روز به بدبختی نزدیک تر می شوند، نشان دهیم. ایشان در ادامه فرمودند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران صدای اسلام به عنوان قوی ترین و مطمئن ترین فریاد جهانی علیه نظام ظالمانه ی حاکمیت استکبار بلند شده است، لذا دشمنان بشریت بیشترین تلاش خود را بر خاموش کردن صدای اسلام متمرکز کرده اند و مواجهه ی قدرت های مسلط عالم و در راس آن آمریکا با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به خاطر اسلام خالص و پیراسته از تحریف های ایادی استکبار جهانی است. ایشان هم چنین در بهمن ۱۳۷۱در دیدار میهمانان خارجی فرمودند: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امیدی در دل ملت ها و مبارزان مسلمان در همه جای عالم پدید آورد.دل های مرده را زنده کرد و هر چه علیه اسلام و بلکه علیه منطق دین تبلیغ، فعالیت و تلاش شده بود، آن ها را از ذهن و عمل ملت های مبارز در سراسر دنیا زدود و از بین برد. لذاست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اطراف عالم نهضت های انقلابی پدید آمد، یا اگر هم قبلا بود، اوج گرفت و شتاب پیدا کرد. \\\"

از دیدگاه سیاسی امام خمینی(ره)، اگر تأسیس حکومت اسلامی، اولویت اول برای ایشان در ایران بود، در خارج، آزادی بیت المقدس و سرزمین فلسطین، مهم ترین دغدغهِ فکری و عمل سیاسی ایشان را تشکیل می داد.یکی از اختلافات اساسی امام با رژیم پهلوی، دربارهِ نفوذ صهیونیسم در ایران و حضور عناصر اسرائیلی در مناصب دولت پهلوی بود. به عبارت دیگر، می توان در اندیشه انقلابی و آزادی بخش امام، آزادی ملت ایران و فلسطین را دو ضرورت عینی و اساسی دانست که بسیاری از آثار کتبی و شفاهی و مبارزات سیاسی ایشان، مبین این امر است. حقیقت این است که مساله فلسطین و جنبش های آزادی خواه آن در اولویت امام(ره) قرار داشت که حتی این مساله را می توان در سخنرانی های ایشان پیش از انقلاب ملاحظه کرد.

 جنبش های آزادیخواه مصر، فلسطین و لبنان بشدت از انقلاب اسلامی ایران تاثیر گرفتند و شدت این تاثیر گذاری را می توان در موضع گیری های مقام های آمریکایی دید که همواره تهران به دخالت متهم می کنند. وجود ایران به این گروه ها امید دوباره ای بخشید و منطقه را با تغییرات گسترده و غیرقابل پیش بینی مواجه کرد:

انتفاضه فلسطین: انتفاضه ملت فلسطین تحت تاثیر انقلاب ایران به موفقیت های گسترده ای دست یافت و با الگو گرفتن از حرکت مردمی ایران توانست خود را به عنوان یک وزنه در منطقه مطرح کند. فلسطین و حمایت از مبارزات مردم آن همواره یکی از نقاط محوری مبارزات مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی ایران بود. امام خمینی همواره به مساله فلسطین و ضرورت آزادی قدس شریف و نابودی اسرائیل تاکید می کردند. و اعلام روز قدس نیز به همین خاطر بود.

حزب الله لبنان: به جرأت می توان گفت یکی از دلایل اولیه تفکر و ایدئولوژی تاسیس حزب الله؛ ناشی از ایدئولوژی فراگیر حضرت امام(ره) بوده است که در میان شیعیان لبنان به بار نشست. پس از تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان در سال ۱۳۶۱ و بطلان تمامی طرح های مسالمت جویانه در برخورد با اسرائیل و با همکاری امریکا، اصل تایید شده توسط انقلاب اسلامی ایران- یعنی مقاومت و ایستادگی در برابر ظالم- در لبنان مقبولیت عام یافت. حزب الله عامل و حامل همان ایدئولوژیی بود که انقلاب اسلامی ایران پیام آور آن به شمار می رفت. یعنی اتکا به توان خود برای سرکوب دشمن.

خطرصهیونیسم: از دیدگاه سیاسی امام خمینی(ره)، اگر تأسیس حکومت اسلامی، اولویت اول برای ایشان در ایران بود، در خارج از مرزهای کشور، آزادی بیت المقدس و سرزمین فلسطین، مهم ترین دغدغهِ فکری و عمل سیاسی ایشان را تشکیل می داد. اوج صهیونیزم ستیزی امام و حمایت شان از مردم فلسطین در تعیین روز قدس با عنوان روز جهانی مبارزه با مستکبرین، ظالمین و صهیونیسم بود. امام در حرکتی ابتکاری و سمبولیک آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند. امام صهیونیزم را مولد و ساخته استعمار و استکباری می داند که تحت حمایت مستمر در آمریکا قرار دارد.

بطلان استراتژی سازش: در اندیشه امام، برای حل بحران فلسطین، راه حل سیاسی و دیپلماتیک پذیرفته نیست، دولت ها و گروه های فلسطینی برای احقاق حقوق فلسطینان نباید به چانه زنی دیپلماتیک دست بزنند. امام براین باور بودند که تنها با جهاد و مبارزه مسلحانه می توان اسرائیل را از بین برد. ایشان کسانی را که به دنبال اتخاذ روش های سیاسی برای حل مسأله فلسطین هستند ملا مت کرده اند و اظهار داشتند: در مجموع می توان به جرات گفت هر آن چه که از تغییرات سیاسی در سطح منطقه و جنبش های اسلامی آزادی خواه و مردمی پس از انقلاب روی داده است برگرفته از الگوی ایدئولوژیک انقلاب اسلامی در اصرار بر گزینه مقاومت است.
من وقتی به اوضاع کشور نگاه می کنم میبینم که حقیقتا سیاستهای ما اگر در امتداد و در راستای مطالبات رهبری و منویات ایشان نباشد ضمن عقب ماندن و خسارت های فراوان ما مرتکب خلاف شرع نیز شده ایم خوشبختانه امروز نعمت ولایت مطلقه فقیه بر سر ما سایه افکنده است و ما باید قدر دان این نعمت باشیم
جالب اینجاست که معظم له با استفاده از اندیشمندان و مشاوران حاذقی که در اختیار دارند در تمام عرصه ها بهترین و کامل ترین نظر را ارائه داده اند
لذا اطاعت از رهبر معظم انقلاب سیاست ما در مجلس خواهد بود.